GZR Progressiv-e CF on italialaisen merkin kanssa yhteystyössä valmistettu täysjoustopyörä, josta löytyy viimeisintä pyörätekniikkaa kohtuullisella hinnalla. Tavoitteenamme on aina parantaa edellisestä mallista ja tällä kertaa paneuduimme runkoon ja uuteen Boschin järjestelmään.
Runkomateriaalina on hiilikuitu, jolla on tavoiteltu jäykempää ja kestävämpää kokonaisuutta ja pienoista painoetua. Runko on viimeistelty ohuella mattamustalla maalilla ja hillityillä vihertävillä grafiikoilla. Kaikki vaijerit ja johdot kulkevat rungon sisälle stemmin alapuolelta, mahdollistaen mahdollisimman siistin ohjaamon. Pyörässä on 150 mm joustomatka sekä edessä, että takana. Hyväksi ja varmatoimisesksi todettu Rockshox Deluxe Select+ iskunvaimennin on sijoitettu vaakaputken alle ja se on siten suojassa pahimmilta kuraroiskeilta, pidempää käyttöikää ajatellen. Rockshox 35 Gold -joustohaarukka on tukevuudeltaan ja vaimennuksen toiminnalta erittäin lähellä huippukeuloja huomattavasti edullisempaan hintaan.
Tehokas, varmatoiminen ja vääntävä Bosch Performance CX 4gen smart system -moottori takaa pitkän toimintasäteen lisäksi etenemiskyvyn ja responsiivisen ajotuntuman, mikä tuottaa plussarenkaille paremman pidon, uhraamatta pyörän ketteryyttä. Integroitu Boschin 750 Wh akku varmistaa, ettei vauhti hyydy pidemmälläkään lenkillä, vaikka tykkäisitkin suuremmasta avustuksesta. Jos haluat ladata akkua erillään pyörästä tarvitsee sinun vain irroittaa hiilikuituinen suojalevy ja kääntää avainta, jolloin akun saa pois rungon alta. Jos pyörääsi voi säilöä sisätiloissa on latausliitin helposti saavutettavana rungon päällä. Näyttönä on Boschin Kiox 300, josta näet kaiken tarvittavan ja jonka sijoittelua tangolla voit säätää erittäin vapaasti. Se kytkeytyy puhelimeen aiempaa helpommin mahdollistaen helpon asetusten muokkauksen. Tulevaisuudessa toimintoina on myös esim. puhelimen ja näytön yhteistyönä toimivan navigoinnin.
Voimansiirrossa luotetaan SRAMin varmatoimisiin ja laajalla välityksellä toimiviin Eagle-osiin. NX-sarjan 12-vaihteinen vaihteisto vie sinut vaikka puuhun. Tehokkaat nelimäntäiset hydrauliset levyjarrut purevat kiinni tehokkaasti 203 mm levyihin ja pysäyttävät varmasti nopeastakin vauhdista. Pitävät Schwalben renkaat antavat tubeless-mahdollisuuden niin haluaville ja pehmeän kumiseoksensa ansiosta tuovat varmuutta ajoon myös haastavissa olosuhteissa.
GZR Progressiv-e CF oli Fillari-lehden 1/2023 testissä ja sai hyvät arviot. Fillari-lehti löytyy Lehtipisteistä ja digitaalisena versiona Lehtiluukun palvelussa. Lehden voi tilata osoitteesta tilaukset@fillari-lehti.fi.
Tekniset tiedot:
- Rungon koko: 19"/49 cm
- Ajajan suosituspituus: 180-195 cm
- Runko: hiilikuitu
- Haarukka: Rockshox 35 Gold, joustomatka 150 mm
- Takaiskari: Rockshox Deluxe Select+
- Takavaihtaja: SRAM NX Eagle 12-v
- Vaihdevivut: SRAM NX Eagle, single click, e-bike versio 12-v
- Kammet: Miche Black Box 165 mm
- Keskiö: Bosch ISIS
- Eturatas: FSA Megatooth 36T 12-v, teräs
- Takarattaat: SRAM PG-1230 11-50T 12-v, teräs
- Ketju: SRAM NX Eagle, 12-v
- Jarrukahvat: SRAM Guide T
- Jarru (etu): SRAM Guide T -nelimäntä
- Jarru (taka): SRAM Guide T -nelimäntä
- Jarrulevyt: SRAM Centerline 200 mm
- Eturengas: Schwalbe Magic Mary 29" x 2,6" Evo, Super Trail, TLE 65-622, ADDIX Soft, ebike 25 km/h
- Takarengas: Schwalbe Hans Dampf 29" x 2,6" Evo, Super Trail, TLE 65-622, ADDIX Soft, ebike 25 km/h
- Vanteet: 29" Radiale X30 30 mm
- Etunapa: SRAM MTH 716, 15x110 mm, 32 reikää
- Takanapa: SRAM MTH 746, 32 reikää, 148 x 12 mm thru axle
- Taka-akseli: 172 mm, M12 (P1,5) kierteen pituus 15 mm
- Pinnat: black 2,0 mm
- Ohjaustanko: Uno 780 mm, 35 mm halkaisija
- Gripit: Herrmans Luna lock
- Ohjainkannatin: GZR 50 mm, 35 mm halkaisija
- Ohjainlaakerit: Acros 1,5" integroidulla johtovedolla
- Satulaputki: Limotec A1, 350 mm 31,6 mm, hissitolppa 150 mm
- Satula: Selle Italia Model X Superflow
- Polkimet: Flat pedal
- Suurin sallittu kuorma: 120 kg
- Paino: 25,9 kg polkimien kanssa
Sähköjärjestelmä:
- Moottori: Bosch Performance CX 4gen smart system
- Akku: Bosch Powertube 750 Wh vaakasuuntaiset liittimet, BBP3770, EB1210000X
- Akku lukkiutuu kiinni pyörään ja se voidaan irrottaa avaimella latausta varten
- Bosch Kiox 300 näyttö, BES3
- Bosch laturi 4 A Smart System, BPC3400, EB12110001
- Toimintamatka sähköllä jopa 120 km, riippuen kuormasta, katso tarkemmin Boschin laskurista
- Mukana laturi, latausaika 7 h
- Viisitasoinen avustuksen valitsin
- Polkutunnistus momentilla
- Boschin ohjekirjat toimitetaan USB-tikulla
Pyörä toimitetaan tehdaspakkauksessa lähes ajovalmiiksi kasattuna. Jos pyörän kohdalla ei ole ilmoitettu muuta, on kasausaste 95%. Pienillä toimenpiteillä saat pyörän ajovalmiiksi.
Polkimia asennettaessa kannattaa kierteisiin laittaa rasvaa tai öljyä. Olethan tarkkana, että vasen ja oikea poljin menevät oikein päin. Aloita kiristys sormin ja käytä työkalua vasta loppuvaiheessa. Kiristä polkimet huolellisesti.
Tarkista jarrujen ja vaihteiden säädöt ennen ensimmäistä ajokertaa.
Pienet osat kuten kello ja heijastimet ovat pääsääntöisesti irrallaan, muista asentaa ne turvallista liikkumista varten. Lue lisää kasausvinkkejä yleisohjeestamme .
Suosittelemme, että pyörään tehdään ensihuolto 100-300 km ajon jälkeen asiantuntevassa pyörähuoltoliikkeessä. Mikäli sinulla on vaikeuksia saada pyörää viimeisteltyä ajokuntoon kannattaa kääntyä asiantuntevan pyörähuollon puoleen.
Tuotteen saatavuus saattaa vaihdella. Valmistaja pidättää oikeuden muutoksiin värien, materiaalien, komponenttien, teknisten tietojen ja mallien osalta. Valmiusaste, komponentit ja tekniset tiedot saattavat vaihdella eri tuotantoerien kohdalla.
Kasausasteet:
- 98% ”ready to ride” - Eturengas, polkimet ja satulatolppa ovat asentamatta. Ohjainkannatin pitää kääntää oikeaan asentoon ja kiristää. Vaihteet ja jarrut ovat jo säädetty tehtaalla
- 95% - Eturengas, polkimet, satulatolppa ja ohjaustanko ovat asentamatta. Tarkista pulttien ja mutterien kireys. Vaihteiden sekä jarrujen säädöt ovat hienosäätöä vaille valmiit
- 90% - Eturengas, polkimet, satulatolppa ja ohjaustanko ovat asentamatta. Lokasuojat ja mahdollinen kori ovat asentamatta. Tarkista pulttien ja mutterien kireys. Vaihteiden sekä jarrujen säädöt eivät todennäköisesti ole kohdillaan